Hero
Kuva: Teemu Kiviniemi
Author
Annika Ruoranen
16.10.2018
Uutistoimitus ymmärtää yleisöä ehkä paremmin kuin koskaan
Ensin yleisöllä ei ollut niin väliä, kunhan sitä oli riittävästi. Sitten tuli data ja hurmos tiedosta, jota saattoi saada. Lopulta löytyi syvempi ymmärrys ja herätys, etteivät kaikki suomalaiset haluakaan samoja uutisia.

Joskus vielä puhuttiin, että uutismediat kertovat totuuksiaan korkealta norsunluutornista. Tietävät muka kaiken paremmin poistumatta toimituksen viileydestä. Sitten mediamaiseman monipuolistuessa iski huoli, että yleisö katoaa Facebookiin, meidän tärkeät uutisemme eivät kiinnostakaan.

Pienen nikottelun jälkeen avattiin silmät - sitten ikkunat ja ovet, ja laajennettiin ymmärrystä yleisöstä ja koko maailmasta. Uskallettiin myöntää, että myös uutismedian täytyy tietää miten yleisö mediaa kuluttaa, mihin hetkiin ja millaisiin tarpeisiin arjessa uutiset voisivat antaa vastauksia.

Viimeiset vuodet toimituksissa onkin kiihtyvään tahtiin puhuttu yleisödatasta, analytiikasta, tavoitteista ja niiden mittareista, mutta onneksi myös yleisön syvemmästä ymmärtämisestä: mediapäivästä, arjen rytmistä, ihmisten huolista ja toiveista. Kokonaisuudesta, johon jossain hetkessä kuuluvat myös uutiset ja yhteiskunnallinen keskustelu.

Tietysti toive on, että uutiset olisivat kaikkien arjessa selittämässä ja auttamassa. Miten muuten osaamme tehdä päätöksiä ja valintoja monimutkaisessa maailmassa? Uutisten avulla ymmärrämme yhteiskunnallisia asioita ja ilmiöitä, sitä miten ne liittyvät meihin itseemme tai ketä äänestämme.

Annika Ruoranen on Yle News Labin asiakkuuspäällikkö, jonka haave on muuttaa uutis- ja ajankohtaistoimitus näkemään yleisö yksilöinä, joilla on pulmia, joihin uutiset voivat toimia ratkaisuna.

Read this blog post in English here.