Hero
Author
Jarno Koponen
06.06.2019
Somen vihapuhe tuli näkyväksi Ylen Trollitehdas-pelissä - "Todella pelottavan havainnollinen peli"
Mitä olemme oppineet Trollitehdas-pelistämme tähän asti?

“Tää on järkyttävä kokemus #trollitehdas” “Tämä toimii. Peli vakavasta aiheesta.” “Oiva peli, joka auttaa ymmärtämään, miten törkyä voi levittää #some’ssa.” “Hyvä peli, joskin ahdistaa. Oma blokkaussormi on entistä herkempänä.” “Some, tämä ihana kamala paikka.” “Erittäin demonstratiivinen ja informatiivinen peli.” “Miten toimii #trollitehdas ja miten #vihapuhe vaikuttaa? @YleNewsLab on tehnyt pelin, jossa voi kokeilla itse.” “Tänään rakastan Yleä. Nää on niin tärkeitä asioita. #trollitehdas” “Tää on vaan peli, mutta silti tuntui kaamealta levittää valeuutisia ja rasismia. En yhtään voi ymmärtää tällaisten tehtailijoita.” “Tyly. Ensimmäinen työpäiväsi Trollitehtaassa. Montako ihmistä saat käännytettyä?”

Näin puhutaan Twitterissä Yle News Labin kehittämästä Trollitehdas-pelistä. Pelissä sinä itse pääset kokeilemaan ja näkemään mitä trollaus, vihapuheen lietsonta ja valeuutisten levittäminen tarkoittaa.

Pelaa tästä https://trollitehdas.yle.fi/ - millaisia ajatuksia ja tunteita Trollitehdas herättää sinussa?

Miksi Trollitehdas?

Vaikka somepalvelut kuuluvat lähes jokaisen arkeen, informaatiovaikuttamisen todellisuus jää monelle näkymättömäksi. Vihapuhe kuplii somen kiiltävän pinnan alla kun sen avulla isketään kohdennetusti heikommassa asemassa oleviin. Samaan aikaan tunteisiin vetoavat ja hämmennystä aiheuttavat valeuutiset saattavat levitä somevirroissamme lähes huomaamatta.

Mikä on trolli? Mistä tunnistaa valeuutisen? Miten vihapuheella lietsotaan tunteita? Kuinka someviestejä voi räätälöidä ja kohdentaa niille, joihin viestillä on suurin vaikutus? Miten tietokoneohjelmia, esim. somebotteja, voi käyttää ihmisten ja organisaatioiden harhauttamiseen?

Näihin kysymyksiin tarvitaan selviä vastauksia, jotta ihmisillä on mahdollisuus ymmärtää paremmin digipalvelujen käyttöä ja niiden mahdollisia vaikutuksia. Ja isosti: somelukutaitoa täytyy edistää aktiivisesti, jotta ihmiset voisivat käyttää palveluja viisaammin ja ajattelevaisemmin.

Se tarkoittaa, että pitää kehittää uusia keinoja digimaailman selittämiseksi, myös niille, jotka eivät välttämättä ole kiinnostuneita lukemaan aihetta koskevia artikkeleita tai katsomaan asiantuntija-analyyseja.

Lisäksi pitää luoda vaihtoehtoisia, henkilökohtaisia journalistisia kokemuksia, jotka ovat kiinnostavia myös nuorille kansalaisille.

Näistä lähtökohdista käsin pohdimme Yle News Labissa yhdessä journalistien, sovelluskehittäjien, palvelumuotoilijoiden, käyttöliittymäsuunnittelijoiden ja datatieteilijöiden kanssa parhaita mahdollisia ratkaisuja. Pyrimme samalla hyödyntämään oppeja Viisi miljoonaa vaalimainosta -vaalimainossimulaattorista, jonka julkaisimme aiemmin tänä vuonna.

Teimme paljon taustatyötä ja analysoimme somedataa: kävimme läpi tutkimusta ja kartoitimme erilaisia ratkaisumahdollisuuksia meiltä ja maailmalta. Kokeilimme kehitystyön aikana erilaisia journalistisia keinoja datavisuaalisaatioista faktatsekkaustyökaluihin ja vuorovaikutteisiin visuaalisiin tarinoihin. Tämän kartoituksen, kokeilun ja kehitystyön perusteella syntyi Trollitehdas.

Trollitehdas yhdistää pelimäisen kokemuksen ja aidot oikean elämän somesisällöt: näin somen informaatiovaikuttamista pyritään kuvaamaan mahdollisimman havainnollisesti ja realistisesti. Samalla peli edustaa personoituvaa sisältöä, jossa omat pelissä tekemäsi valinnat vaikuttavat siihen, mitä näet, koet ja teet.

Mitä on opittu tähän saakka?

Trollitehdas-peli julkaistiin keskiviikkona 22.5.2019. Kerroimme Trollitehtaasta ja sen taustoista Ylen Aamu-tv:ssä, Radio Suomen Päivässä, Ylen klo 18:sta TV-uutisissa, sekä Yle Uutisten Facebookissa ja Insta-stoorissa. Kioski teki vetävän Instanoston.

Analytiikkadatan perusteella Trollitehdas-pelin kokemus todella imaisee käyttäjät mukaansa. Sivulle saapuneista n. 65% menee koko useamman minuutin kestävän pelin läpi. Ja mikä vielä merkityksellisempää: pelin aloittaneet käyttävät pelin parissa keskimäärin 6 minuuttia (!!). Erityisen merkittäväksi asian tekee se, että kyse on opetuspelistä, joka käsittelee vaikeaa ja monimutkaista aihetta. Ja, 6 minuuttia on hurjan pitkä aika maailmassa, jossa jokainen asia kilpailee huomiostasi.

Uutisjutun kommenteissa ja somessa tuli paljon asiallista palautetta - ja vastasimme siihen aktiivisesti. Trollitehdas nähdään ratkaisuna, joka edistää mediakasvatusta ja somelukutaitoa konkretian kautta, puhuttelevasti ja koskettavasti.

Koulumaailman edustajat, vanhemmat ja muut nuorisotoimijat (esim. Helsingin kaupungin Ohjaamo Helsinki) kiittivät ja jakoivat peliä somessa eteenpäin. Kyberturvallisuudesta ja laajemmin turvallisuuspolitiikasta kiinnostuneet ihmiset laittoivat somessa peliä eteenpäin omille verkostoilleen. Jotkut innostuivat toden teolla kisaamaan siitä, kuinka monta seuraajaa he saavat pelissä mukaansa. Palautteen ydintä oli, että Ylen tulee myös jatkossa avata informaatiovaikuttamista laajasti, monipuolisesti ja monimuotoisesti.

Käyttödatan ja palautteen perusteella Trollitehdas siis onnistuu yhdistämään pelimäisen kokemuksen ja sometodellisuuden esimerkit vetävällä, koskettavalla tavalla.

Monessa asiassa voi parantaa: uuden journalistisen kokonaisuuden kehitysprosessi oli monivaiheinen ja vaati tiimiltä erityisvenymistä. Myös aikataulu oli haastava, kun samaan aikaan aiheen vakavuuden huomioiden tekemisen laadun merkitys korostui. Pelikokonaisuus toteutettiin reilussa kahdessa kuukaudessa. Samalla teimme paljon töitä sen eteen, että eritaustaiset ammattilaiset pystyvät parhaalla mahdollisella tavalla työskentelemään yhdessä. Kehitystyön sujuvoittamaiseksi haluamme jatkossa kuulla entistä paremmin ja nopeammin suoraa käyttäjäpalautetta.

Trollitehdas-peli osoittaa, kuinka journalismin, datatieteen ja palvelumuotoilun yhdistämällä voidaan luoda erittäin edistyksellisiä ja puhuttelevia journalistisia kokemuksia. Peli aiheineen on tässä ajassa erittäin ajankohtainen. Siksi kehitämme siitä myös englanninkielisen version.

Kirjoittaja Jarno M. Koponen on Yle News Labin Head of AI and Personalization. Voit pingata häntä Twitterissä tästä.