Oletteko huomanneet länsimetrossa saman kuin minä? Lähes kaikki kuuntelevat.
Ennen vain nuorilla oli kuulokkeet korvilla. Nykyään Espoon hienoimmat rouvatkin ovat hankkineet langattomia vastamelukuulokkeita. Kuulokkeet ovat isoja ja hälyä eristäviä. Niillä voi kuunnella entistä monipuolisemmin kaikkea puheesta Netflixin sarjoihin ja musiikkiin.
Arjessa havaitsemani muutos voi vaikuttaa pieneltä, mutta se on oikeasti merkittävä ja mullistava.
Kaikki kuuntelevat – ja he etsivät uutta kuunneltavaa.
Kaksi ruotsalaista sähkö- ja äänikirjapalvelua, Storytel ja Bookbeat markkinoivat näkyvästi tuotteitaan. Äänikirjoja tuottavien studioiden liiketoiminta kasvaa kovaa vauhtia. Vielä muutama vuosi bisnes oli silkkaa näpertelyä, ei enää.
Jos äänikirjat ovat lähteneet lentoon, voiko sama tapahtua seuraavaksi podcasteille?
Tähän asti “podcastit” ovat olleet pääasiassa radion siirtämistä verkkoon. Se ei toimi. Radio on joukkotiedotusväline, podcastit vaativat toimiakseen henkilökohtaisempaa puhetta suoraan tekijältä minulle tai sinulle. Silloinkin, kun podcastin aiheena on natsijohtajan jäljittäminen tai vanha murha, podcastin pitää tuntua siltä kuin minä olisin itse mukana jännityskertomuksessa.
Techcrunchin Eric Peckham kirjoitti hiljattain podcastien tulevaisuudesta. Hän uskoo, että podcastien seuraava aalto muistuttaa enemmän Hollywoodin tuotantoja kuin puheradiota netissä.
Aaltoa pitää silti vielä vähän odotella. Tällä hetkellä podcasteissa ei liiku tarpeeksi rahaa, vaikka neljännes amerikkalaisista kuuntelee podcasteja, useimmat tuntikausia. Techcrunchin Peckham ennustaa, että tilausmaksuun perustuva podcast-palvelu voi muuttaa tilanteen.
Jos ennustus toteutuu, podcasteille kävisi samoin kuin äänikirjoille on juuri tapahtunut.