Yle.fi – oivalla jotain uutta

Grand One 2018

Sarja: Paras verkkopalvelu

Uudessa yle.fi:ssä ovat Ylen parhaat ja mielenkiintoisimmat verkkosisällöt – niin päivänpolttavat uutiset, koukuttavat tarinat kuin kiinnostavimmat video- ja audiosisällötkin. Yle.fi-etusivu uudistettiin täysin toukokuussa 2017. Halusimme nuorentaa ja raikastaa sivua merkittävästi sekä panostaa ennen muuta sivun journalistiseen taittamiseen aivan eri tavalla kuin aiemmin. Konsepti- ja ilmemuutoksen ansiosta yle.fi-etusivulle syntyi täysin uusi identiteetti.

Ylellä on jo uutisista erityisen kiinnostuneita kuluttajia hyvin palveleva yle.fi/uutiset-sivu, joten aiemmin tiukalla uutiskärjellä eläneen yle.fi-etusivun konseptia lähdettiin muuttamaan uuteen suuntaan. Otimme suunnaksi palvelun, jossa sekä pysyy ajan tasalla että löytää viihdyttävää lukemista, katsottavaa ja kuunneltavaa – palvelun, jossa käyttäjä voisi oppia uutta ympäröivästä maailmasta, syventyä haluamaansa aiheeseen ja yllättyä iloisesti vaikkapa siitä, että Yle tekee tällaistakin sisältöä. Halusimme tehdä palvelusta raikkaamman ja nuorekkaamman, joten etusivu sai uudistuksessa eläväisemmän, värikkäämmän, suorastaan iloisemman ilmeen – ehkä jotain sellaista, jota meiltä ei ole tähän mennessä odotettu. Samalla palvelu kuitenkin vastaa yhä kysymykseen: “mitä minun juuri nyt tulee tietää?”

Sisällöllisesti palvelu elää uudenlaista vuorokausirytmiä: aamuisin se kertoo käyttäjälle, mitä juuri nyt täytyy tietää uutistilanteesta ja päivän puheenaiheista, iltaisin se puolestaan tarjoaa sellaisia sisältöjä – niin juttuja, videoita kuin audioitakin – joiden parissa voi viihtyä ja viivähtää tovin pidempään. Etusivun taittamiseen ryhdyttiin uudistuksessa panostamaan aiempaa enemmän ja samalla sivulta poistettiin lähes kaikki automaatio. Tuoreimmat-lista toimii automaattisesti ja suosittelua tekevät kehittyneet algoritmit. Etusivua taittavat toimittajat kuulostelevat reaaliaikaisen analytiikan avulla, mikä sivulla ja koko Ylen verkkopalvelussa käyttäjiä juuri sillä hetkellä kiinnostaa, ja reagoivat etusivun taitossa siihen. Etusivulla reagoidaan uutistilanteeseen luonnollisesti ympäri vuorokauden.

Uudistettu sivu on otettu hienosti vastaan. Heti julkaisun jälkeen tehdyt käyttäjätestit (sellaisille käyttäjille, jotka eivät Ylen etusivua käytä) osoittivat, että suunnanmuutos toimii. Selvä enemmistö käyttäjätesteissä haastatelluista sanoi jatkavansa palvelun käyttöä testiajanjakson jälkeenkin. Myös käyttäjien kertomat mielikuvat palvelusta olivat muuttuneet merkittävästi haluttuun suuntaan.

“Aikoinaan ensivaikutelma oli laimea, luultavasti johtuen nuoresta iästäni. Tänään tehdessäni vierailun, saivat värikäs ja uudistuksia ajan kuluessa saanut ilme ensivaikutelmasta erittäin positiivisen.” 19-vuotias mies “Pitkästä aikaa kävin ylen sivuilla ja yllätyin positiivisesti. Selasin sivua mobiilin kautta ja kaikki toimi sujuvasti. Raikas ulkonäkö ja selkeät värit ja linkit ohjaavat hyvin eteenpäin.” 33-vuotias nainen

Sivun käyttäjät ovat nyt tyytyväisempiä uuteen sivuun kuin edelliseen (käyttäjäkysely sivustolla 12/2016 vrt. 12/2017). Sen lisäksi vuoden 2018 tammi-helmikuun sivukäynnit yle.fi-etusivulla kasvoivat 26% vuoden takaiseen verrattuna (lähde: Adobe Analytics DAX).

Uusittu yle.fi-etusivun konsepti elää myös kahdessa uudessa välineessä: loimme verkkopalvelua täydentämään uutiskirjeen ja mobiilisovelluksen sellaisille käyttäjille, jotka eivät etsiydy enää perinteiseen tapaan selaimilla verkkopalveluun.

Poimintoja palautteista:

“Tervetuloa rentoutumaan, antaa mukavan fiiliksen. Selkeys, informatiivisuus, uutisiin voi luottaa.” 36-vuotias mies “Yksinkertainen, helppo, tyylikäs ja ajantasainen.” 22-vuotias nainen “Seassa on kiinnostavasti ohjelmat ja ajankohtaiset uutiset ja tulee perään luetuimmat. Sivuilla pyörii pitkään juuri asettelun takia ja kun uutiset loppuu, ei tule olo että olipahan tyhjät uutisettomat sivut, kun monipuolisesti kaikkea etusivulla.” 32-vuotias nainen “Täältä löydät kaiken mitä tarvitset.“ 24-vuotias mies “Ajankohtaisia uutisia ja mukavaa ajanvietettä. Vähän klikkiotsikoita ja ei mainoksia.” 27-vuotias mies “Suosittelisin ns. raikkaana vaihtoehtona keltaiselle lehdistölle. Ei aina samoja juttuja ja sivustolla on paljon knoppelitietoa.” 28-vuotias nainen

Palvelun osoite

Suunnittelu ja toteutus